Selasa, 17 Februari 2009

KECELARUAN RAKYAT MALAYSIA

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Malaysia dari pelbagai peringkat telah bersuara keatas pelbagai isu-isu yang dikaitkan dengan Perlembagaan Malaysia, Perlembagaan Negeri (Undang-Undang Tubuh Negeri ), Hak-Hak Bersuara Dan Di Dengar, Hak Kebebesan Diri, Pemimpin Kepimpinan dan Pemerintahan; dan banyak lagi. ( Insyaallah, akan saya ulas dari semasa kesemasa dengan keizinan ALLAH,jua; ( Ada yang telah pun diulas dalam blog-blog saya yang lalu) )

Terdapat pelbagai kecelaruan fakta, emosi, falsafah, prinsip dan pendekatan berlaku, apabila setiap rakyat Malaysia mulai bersuara melalui pelbagai media yang ada.

Kita akan dapat lihat kekecohan dan keceleruan ini berlaku pada setiap kelompok dan kumpulan masyarakat yang ada disebabkan kerana terdapat nya banyak kekurangan dan kelemahan dari pihak pihak yang bertanggungjawab dan berkaitan dengan setiap isu-isu yang disentuh. Kegagalan dan penafian kekurangan ini secara tidak rasional telah mengakibatkan rakyat Malaysia semakin huru-hara , dan hilang segala prinsip-prinsip kehidupan.

Saya berpandangan jika segala kekecohan dan kerumitan ini hendak diselesaikan dengan segera. Pihak –pihak yang bertanggungjawab dan berkaitan perlu bertindak secara proaktif dan pragmatik. Jangan ada semua yang terlibat senantiasa bersikap pasif dan emosi dalam membicarakan sesuatu isu itu.

Penafian dan kekurangan Ilmu senantiasa menjadi dalang-dalang pertembungan dan perosak kepada sesuatu situasi itu. Oleh itu ruang dan melengkapkan penyebaran ilmu ( Maklumat) tersebut perlu diberikan keutamaan didalam ruang –ruang yang telah sedia ada.

Rakyat Malaysia perlu bermuhasabah diri dengan jelas. Agama telah membuka jalan nya. Yang perlu ialah mencari dan terus mencari kepada sesuatu yang hak dan diletakkan dan dimertabatkan di tempat nya dengan betul dan tepat

Benar, adalah sesuatu yang merumitkan dan menyusahkan, tapi yang benarnya adalah menempatkan sesuatu yang benar itu di tempatnya yang sebenar. Oleh itu untuk menjadi orang yang benar, hanya perlu memohon dari ALLAH!

Hanya ALLAH yang mengetahui.

 

 

 

0 comments: