Sabtu, 10 Januari 2009

PEMBAZIRAN BERLAKU DIMANA.

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

  1. Ekonomi dunia kini semakin gawat dan bercelaru.

     

  2. Prinsip dan Malamat menjana dan menggerakkan sesuatu daya ekonomi itu senantiasa di khianati oleh mereka mereka yang melibatkan diri dalam persoalan tersebut.

     

  3. Pembaziran dan pengkhianatan amanah dalam pengurusan ekonomi Malaysia, bukan sesuatu perkara baru dalam sistem pengurusan sedia ada atau pun masa lampau.

     

  4. Ikutlah saranan kerajaan, Pergi lah Melancong dalam Negara. Anda akan melihat sendiri kesan akibat sistem pengurusan ekonomi yang digunapakai.Berurusan lah dengan bijak, kerana dengan sekelip mata anda telah menjadi sebahagian dari pengamal sistem ekonomi dan anda juga boleh diiktirafkan sebagai pakar yang sedang mencari arah nya.

     

  5. Ungkapan Inggeris berikut perlu diberikan sebagai suntikan vaksin kepada rakyat Malaysia ; "MANUSIA GAGAL UNTUK MERANCANG, TAPI TIDAK MERANCANG UNTUK GAGAL". Untuk makluman ubat ini adalah ubat yang telah lama diperkatakan oleh setiap orang, tapi sering di tinggalkan bila kepentingan peribadi mengetuk pintu perancangan nya.

     

  6. Bagi mengatasi semua, sudah sampai masa nya untuk setiap rakyat Malaysia meneliti sistem dan amalan yang sedia ada. Apakah perubahan sistem perlu dilakukan dan bagaimana?

     

  7. Yang baik ialah amalan Pengurusan Ekonomi Nabi Muhammad s.a.w

0 comments: